بهمن

وبلاگ تخصصی در انسان شناسی و جامعه شناسی

بهمن

وبلاگ تخصصی در انسان شناسی و جامعه شناسی

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

بعثت پیامبر اکرم صلوات الله علیه بزرگترین واقعه تاریخ جهان است؛ انسان در این موقعیت است که به عالم معنا متصل می­گردد و با اخبار و انباء از عالم غیب، حقایقی را بواسطه قوای علمی خود(جبرئیل) تنزل داده و بشر ظلمت زده را مرحوم رحمت الهی برای فهم عوالم غیبی و اسمائی نموده تا بهره ای از فهم و لذائذ توحید صمدی برد که مقصود بالذات دعوت انبیاء بوده است. پیامبر اکرم با عالی ترین معرفت به الله و شهود تام خود بزرگترین تحول شناختی و معرفتی را در عالم ما ایجاد نموده است که شعاع آن زوایای زندگی عینی و ذهنی ما را فرا گرفته است و به این واسطه است که بشر از مواهب و معارف جامع وحیانی بهره مند گشته و نجات بخش عالمیان در تکامل قربی گردد. چنین شریعت جامعی رقیقه ای از حقایق ربوبی و اسمائی است، بنابراین بایستی احکام شریعت را ریشه در عالم معنا و دولت اسمائی و آسمانی آن جستجو کرد و نبایستی علل و ریشه های احکام را محصور در تجسم انسان و طبیعت خاکی و غوطه وری در آن توجیه نمود، که مقصود بالعرض است و از روحانیت انسان و نظام اسمائی و معنایی احکام شریعت غافل گشت و نسبت احکام با عالم اسمائی و حقایق ربوبی را بدست فراموشی سپرد و اراجیف سخیفه را به نام علل و حکمت احکام و شریعت به خورد عوام داد، هرآنچه در مدار احکام لازم تشخیص داده شده و ضروری بوده است، اولیای حق اظهار نموده و مناط احکام به قدر فهم مخاطبین ایراد گشته است. الحاصل عمده بعثت نبوی و انزال قرآن را در این مقصد شریف معرفت الله بایستی جستجو نمود که بواسطه آن در هر وحشتی، مونسی و در هر تنهایی، رفیقی و در هر ظلمتی، نوری و در هرضعفی، نیرو و قدرتی و در هر مرضی، شفائی حاصل نماید و با بی توجهی به علم اسماء و توحید صمدی و کیفیت تصرف ذات مقدس و سائر شئون آن منجر به آن شود که مقامات سالکین برای سلاک الی الله حاصل نگردد و تجمع و وحدت در تمام عرصه های زندگی از دست داده و مبتلا به پراکندگی گردد.  ممکن است انسان را یک نظر به نامحرمان یا یک لغزش کوچک لسانی مدتها از سرایر چنین توحیدی باز دارد و گاهی گناهی سرنوشت انسانی را بطور کلی تغییر دهد. از همین رو است که هر ضیافتی در مضیف ربوبی، در اطوار واحوال گوناگون محقق گردد، علامت ورود به ضیافه الله را بایستی درتضایف معرفت جستجو نمود که تنها بادرک فقر تغذیه صورت پذیرد و با توحید صمدی و هر امر که با آن تناسب و قرابت دارد، ذهن و عین انسانی تجمیع گشته و همّم انسان واحد گردد و از توجه به تکاثر و کثرت اعراض نماید چراکه در تعدد آلهه فساد نهفته است.تکالیف شریعت خاتم، آدمی را به سرحدّی رساند که خود اتیان تکالیف، موثر و منجر به معرفت افزایی گردد. بنابراین بر اساس قرب فرایض می توان گفت که تکلیف معرفت بخش باشد.اتمام، محمود قاسمی قلعه بهمن.

محمود قاسمی